Salmernes Bog

Kristian (født 1970) har taget sin teologiske uddannelse på SALT (Skandinavisk Akademi for Lederskab og Teologi). Siden efteråret 2007 har Kristian arbejdet på deltid i kirken, som den ene af Højnæskirkens to præster. Ved siden af dette har han en mindre internetvirksomhed. Kristian boede i årene 1995-2007 i Mellemøsten, hvor han arbejdede for organisationen Operation Mission. De sidste år boede han og familien i en mindre landsby. Kristian taler derfor arabisk, hvilket han stadig gør brug af med jævne mellemrum. 

Han er opvokset i Hillerød, hvor han var aktiv i den daværende frimenighed Kristent Fællesskab i Hillerød. Kristian er gift med Annette, og bor i Skovlunde med deres to større børn. I sin fritid glæder Kristian sig over at sejle en tur i sin lille båd eller arbejde med de aldrig færdige projekter på huset og i haven.

Opdateret september 2013

Prædikenen er ud fra Salme 112 og handler om, hvordan vi kan forholde os det i bibelen, som ikke synes at have hold i virkeligheden. En umiddelbart udfordrende Salme - men som er værd at dykke ned i.

Prædiken holdt: 03.09.2023
Type af tale: Prædiken

Vi vil tage udgangspunkt i Salme 119, hvor der blandt andet står: Salme 119:72: Den lov, du har givet, er bedre for mig end tusind stykker guld og sølv. Salme 119:162: Jeg fryder mig over dit ord som en, der får et vældigt bytte. Salme 119:105: Dine ord er en lygte for min fod, et lys på min sti. Salme 119:111: De er mit hjertes glæde. Her er masser af bibelglæde! Men hvordan hænger disse vers sammen med, at vi ikke altid mærker en glæde over Bibelen men måske oplever bibellæsning som en byrde? Eller en dårlig samvittighed? Hvordan kan vi opmuntre hinanden til at tage Guds ords sandheder til os og flette Guds ord ind i vores hverdag? Vi skal ikke læse i Bibelen for Guds skyld men for vores egen.

Prædiken holdt: 26.02.2023
Type af tale: Prædiken

Bibelen rummer 2 dimensioner - den Guddommelige og den menneskelige virkelighed. 
Salme 22 er skrevet af David og er både menneskers ord til Gud og Guds ord til mennesker. Den starter et svært sted, men Jesus giver os den lykkelige slutning.
Salmen fortæller os, at fordi Jesus, på korse,t blev foladt af Gud, så vil Gud aldrig forlade os.

 

Prædiken holdt: 12.06.2022
Type af tale: Prædiken

Teksten er fra Salme 51 og handler om tilgivelse - Guds tilgivelse giver os den ægte frihed.
Vi finder den evige tilgivelse er i Jesus Kristi frelsende værk.
Ved den daglige tilgivelse i forholdet til Gud forstår vi, hvad det betyder, at Gud udsletter og glemmer al vor synd.
 

 

 

Prædiken holdt: 06.02.2022
Type af tale: Prædiken
Salme 146 kalder os til tilbedelse og retfærdighed.
VI ser Guds retfædighed, vi kaldes til at et retfærdigt liv og vi får kraft til at leve retfærdigt.
 
Prædiken holdt: 11.07.2021
Type af tale: Prædiken
Prædiken holdt: 16.05.2021
Type af tale: Prædiken


Salme 119 handler om Guds ord og i næsten hvert eneste af de 179 vers er Guds ord på den ene eller anden måde omtalt.
Jesus kom som Guds levende ord til os (John. 1).
Påsken - som står for døren - var målet med hvorfor Jesus kom til jord.

Prædiken holdt: 28.03.2021
Type af tale: Prædiken
1. Kampen om hjertets lovsang - David taler til sig selv - pris Gud min sjæl! Gud tilhører vores lovsang.
2. Lovsangens årsag - vi ser udad og opad! Vi finder lovsangens mål udenfor os selv i Guds kærlighed til os. Kærligheden beskrives som et tre-trådet reb.
A: kærligheden er trofast - tidløs - evig
B: kærligheden er fuld af kæmpe følelser 
C: kærligheden er retfærdig og hader alt der kan skade os - også når synden kommer indefra - og derfor døde Jesus - for at vi kan blive retfærdige i Guds nåde.
3. Lovsangens fællesskab - vi tilbeder Gud med hele skabningen - med Guds familie - vi er del af en kæmpe lovsangsfest - som varer evigt. 
Prædiken holdt: 24.01.2021
Type af tale: Prædiken

Musik er et gennemgående tema i bibelen lige fra 1. Mosebog og til Johannes Åbenbaring.

Vi bliver opmuntret og opfordret til at lovsynge Gud.

Salme 150 er en lang opfordring til at lovsynge Herren på alle mulige måder.

Det kan vi gøre også selv om vi pt ikke kan mødes i kirken pga. corona.

Brug muligheder når du kører i bilen, når du støvsuger, når du løber en tur eller sidder derhjemme til at lovsynge Jesus.

 

Syng af hjertet og brug gerne linkene herunder som inspiration og hyld, tilbed og ophøj Gud igennem din lovsang:

 

Young and Wild:

Spotify: https://open.spotify.com/playlist/4KwY4Bd9YwrvWw4MwqzTij?si=X-Wn4sZKRvmd46zlwcv39A

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LWLZ_MrPplk&list=PLIYf5k52bR-4OGymN2dH27kwtmHOUQZKO

 

Danske lovsange:

Spotify:https://open.spotify.com/playlist/35KCUPLhj4ECj3n0j9hoax?si=KS7rUDm5QOCZFTB-MOrP0A

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=E87OfKIjNDs&list=PLIYf5k52bR-7L3qQLNIlOZoh6Gjv_FsJO

 

Sange vi synger i kirken:

Spotify: https://open.spotify.com/playlist/54qb2dQASeOtJb9RbWz9Ey?si=o3IuT608ToSTeN9GKkJdHA

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=sKAcvlxkhO4&list=PLIYf5k52bR-6gRpV1HcFKJSfnFHvdEipD

 

Salmer og åndelige sange:

Spotify: https://open.spotify.com/playlist/5fJqcDZXQ4OM4T2xV9qZkz?si=WPHp3GkeQUquRGzBAa04ug

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=cUPWi6WCt-g&list=PLIYf5k52bR-5rZawGpo5xA4ryCk3rQ-Xt

 

Old but Gold - engelske klassikere:

Spotify: https://open.spotify.com/playlist/6jhQrBThttujINXLzsnX4w?si=1hYAstgOT4CyJyf-LJFwkw

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=HhI3FP9JoeU&list=PLIYf5k52bR-5XNqov5dyVrX7zqnikxSdn

 

Prædiken holdt: 10.01.2021
Type af tale: Prædiken

Jesper taler ud fra Salme 126 - en valfartsang der blev sunget på vej op til Jerusalem for at fejre højtiden.

Uanset hvad vi står i, så er vi på vej til det ny Jerusalem. I Guds tid bliver sorg vendt til glæde og udfrielse. 

Prædiken holdt: 13.09.2020
Type af tale: Prædiken

Jesper taler om, hvordan David i Salme 23 beskriver Guds gode vilje for os i gennem tre linser:

De Grønne Enge: Guds Hensigt

Den Mørke Dal: Guds Mysterie

Det Dækkede Bord: Guds Omfavnelse

 

Prædiken holdt: 19.07.2020
Type af tale: Prædiken

Jesper taler ud fra Salme 42som er en klagesang, der beskriver den åndelige tørke, vi til tider kan befinde os i.
Men den giver os også svar på, hvordan vi kan forkynde nåden i vores liv og igen mærke Guds nærvær.

Prædiken holdt: 07.06.2020
Type af tale: Prædiken

Sider